Asalamualaikum kepada semua pengunjung blog ini.. semoga blog ini sedikit sebanyak mmberi manfaat kepada anda.. Insyaallah.
Assalamualaikum.... Selamat datang ke Blog Permata Kehiduopan.. Semoga Blog ini memberi manfaat kepada anda

Ingatlah Allah setiap waktu

Ogaden O ogaden











"Ramai yang tidak tahu di mana ogaden dan ramai yang terkeliru dengan dua perkataan , ogaden dan somalia. Sebenarnya Ogaden dan Somalia ada beza dan ada persamaan nya. Yang bezanya, ogaden terletak di Ethiopia, negara yang di kuasai oleh golongan kristian orthordox dan Ogaden adalah satu wilayah ummat islam di selatan Ethiopia.

Yang persamaannya pula ialah Ogaden di diami oleh ummat islam dari rumpun yang sama dengan somalia. Kita boleh katakan penduduk Ogaden dan penduduk Somalia dari rumpun yang sama. Ummat Islam telah berjihad 13 tahun untuk mempertahankan diri mereka dari di cengkam penjajahan Ethipia dan peperangan itu terus berlaku sekarang. Berita dari ogaden kurang dapat di baca kerana di gelapkan oleh ethiopia.

Terdapat banyak pertempuran antara Ogaden National Liberation Army ( ONLF) dan tentera Ethipia dari Addis Ababa. Pertempuran bertambah hebat apabila tentera Ethiopia telah menyerang Somalia yang cuba melaksanakan Islam .Peperangan ini adalah atas arahan USA dan Ethiopia memang menjadi musuh Ummat Islam di Ogaden.

Kes ogaden menjadi tajuk berita apabila ONLF menyerang pekerja minyak Cina di wilayah Ogaden. Serangan itu menyebabkan 65 rakyat ethiopia mati dan 9 rakyat cina mati. Pengkhianatan tentera Ethiopia di Ogaden sungguh menyayat hati apabila terdapat beberapa kampong di bakar dan penduduknya di bunuh dan di rogol.

Berpuluh ribu telah melarikan diri untuk selamat. Ethiopia pula menuduh Ogaden mahu merdeka dan membentuk negara Somalia yang lebih besar yang termasuk wilayah Eritria. Eritria juga nama yang asing dan inshaallah saya akan cerita pada article yang lain."

0 komentar: